Alla inlägg den 6 augusti 2015

Av oliwias - 6 augusti 2015 19:05

Några få veckor kvar och inget att göra. Det blir en hel del tid framför datorn. Där finns hur mycket som helst att läsa om den moderna bebis-världen. För 12 år sedan undvek jag notoriskt bebis-litteratur. Då var det mest tidningar och böcker som gällde eftersom vi fortfarande levde i modem-åldern (japp, bara 12 år sedan). Jag lät bli att läsa Vi Föräldrar och de andra tidiningarna för jag tyckte att de överproblematiserade allt. Allt kunde gå fel, allt skulle man oroa sig över.


Internet är svårare att undvika, och dessutom roligare att läsa. FB-gruppen Vi som syr barnkläder var inkörsporten, sedan blev det barnloppisgrupper och EC (elimination communication). Steget därifrån till tygblöjor och bära nära-grupper var inte långt. Jag insåg snabbt att eko-trenden är enorm. Parallellt med att marknaden för barn-artiklar sväller över sina gränser och maximalt utnyttjar föräldrars dåliga samvete för att ta ockerpriser på sin nyproducerade vrållyx så växer second hand-marknaden ännu snabbare och däremellan utvecklas eko-trenden. Ekologisk bomullsjersey, tygblöjor i ull, silke och bambu, ekologiska leksaker i trä, giftfritt, kemikaliefritt, plastfritt, doftfritt, tvätta och tänk-på-vilket-tvättmedel-du-väljer!


Att vara rik förälder (och de allra flesta medeklassfamiljer i ett västerland måste anses vara det i jämförelse med befolkningen i stora delar av världen) är att kunna välja och att kunna välja förutsätter medvetenhet. Medvetenhet förutsätter information. Med internet kan du inte låtsas att du inget vet! Det är ditt ansvar att veta!

Jag tar det delvis med ro och delvis inte. Jag gillar möjligheterna och värjer mig mot hetsen. Det finns många dubbeltydigheter och paradoxer. Min sambo fnyser åt allt prat om kemikaliser (han är kemi-ingenjör och påpekar noggrannt att k e m i k a l i e r inte är det ena och inte det andra), i nästa stund vill han se till att tvätta upp nallen vi betalade välgörenhetspengar för förra året för att eventuellt få bort lite kemikalier. Jaja. Whatever. Han gillar inte heller marknadshetsen, meeen å andra sidan vill man ju att vissa saker ska vara fräscha, säger han och sneglar på det (ganska mycket) dyrare märket i vrållyxbutiken. Jag surfar på Bortskänkes-grupper och hittar 40 begagnade vikblöjor gratis. Hämtar dem innan han hinner säga något om vad det är som ska vara "fräscht". Jag tittar på you tube-videor om vikteknik och hur man kan sy egna inlägg. Någon i gruppen Tygblöjor föreslår något och snabbt är det inhandlat även något nytt. Så är det ju också med internet, det går snabbt att handla. Eko-trenden kanske också skulle erbjuda en slags snooze-knapp på datorn för att förebygga impulsiva köp.


 Övning i rutstickad vikblöja på nalle med gummifästning ("snappy") och en ullbyxa från Storchenkinder

Ovido - Quiz & Flashcards