Alla inlägg den 4 oktober 2015

Av oliwias - 4 oktober 2015 11:00

Byxor som passar har alltid varit svårt för mig att hitta. De är oftast för korta eller för breda eller för raka i modellen så att det blir en stor ficka i ryggen. Därför har jag länge velat lära mig sy egna byxor efter egna mått. Våren 2015 gick jag en sykurs på ABF och passade på att ta dig ett par byxor som passade obanligt bra och som jag slitit ut, sprätta isär dem, rita av mönstret och sy nya med lärarledd hjälp. Fickfoder, blixtlås och knapp gick att återanvända. Jag kunde inte prova eftersom jag var höggravid så det var något av en chansning. Dessutom hann vi inte riktigt klart så läraren nålade rappt ihop all delar till blixtlåset som jag nu efter fyra månader försökt tyda hur de ska sys. Har försökt hitta en bra tutorial på gylf utan att lyckas. Jag fick ihop dem i alla fall och efter några justeringar i midja och längd sitter de riktigt bra. Nu får vi se om de håller ihop också. Och om jag någonsin lyckas göra om bedriften utan hjälp.


Under omständigheterna kan jag oftast räkna med att jobba med syprojekt i ca 30-45 min innan jag får avbryta för att bebisen ropar. Det kräver god planering, självdiciplin och en hel del tolerans för röra. Städning och plockning är inte en prioritet, då blir det inte något producerat.


   

Ovido - Quiz & Flashcards